Jerusalem Israel - The Tourist Of Life

Toegegeven: voor wat betreft mijn reisroute door Israël zijn er een paar foutjes gemaakt. Zo was ik vergeten dat Shabbat in Jeruzalem wellicht wat hinder zou veroorzaken voor onze o-zo-mooie plannen. En was ik in Tel Aviv iets te goed opgegaan in het drukke uitgaansleven en heb ik een dag in de zon besteed met een kater in plaats van in een ander prachtig oord ergens in het land.

Oké, twee foutjes dus. Maar ik kan je precies vertellen wat ik liever had gedaan in plaats van Shabbat vieren en een kater hebben. Dus die dingen neem ik gewoon mee in mijn reisroute vandaag. 8 Dagen Israël dus. Dit is wat wij gezien en gedaan hebben (deels in gedachte).

Tel Aviv Israel

Dag 1

Tel Aviv

Technisch gezien was dag 1 de dag dat we aankwamen vanaf het vliegveld. Niet zo’n hele spannende dag. We hebben een hamburger gehaald op de hoek van het hostel (vegetarisch, vrienden. Niet schrikken) en hebben een rondje gelopen door de stad. Waar we nog meer eten hebben gehaald. We hebben een jamsessie op het strand bijgewoond en hebben genoten van de zon die op onze bolle kop stond en het geluid van de golven die aanspoelde. De eerste dag mag je rustig aan doen: je moet wennen, oriënteren, even moe zijn van de vlucht en bedenken wat je allemaal liever doet dan dat.

Dag 2

Nog steeds Tel Aviv op dag twee. Dag twee voor ons was zaterdag. Shabbat dus. Wat doe je op Shabbat wanneer je in Tel Aviv bent? Juist stranddag. Samen met een paar mensen uit het hostel gingen we richting strand. Stranddoekkie mee, biertjes mee, muziek mee. Helemaal leuk. ’s Avonds? Uitgaan! Of zaterdag dé uitgaansdag is in Tel Aviv weet ik niet – daar zondag in Israël ‘maandag’ is. Iedereen moest de dag erna gewoon vroeg op om te werken dus. Maar het was druk en ontzettend gezellig. Tel Aviv is een feeststad met fantastisch leuke kroegen en clubs. Dus ben je even in Tel Aviv? Zeker de stad in ’s avonds! Dit zijn de kroegen waar ik te vinden was: LimaLima, Alphabet, JimmyWho, Radio en Kuli Alma. Ik vond ze allemaal gezellig – dus zou zeker adviseren even een kroegentochtje te regelen.

Dag 3

Haifa

Waar ik dus afhaakte vanwege de kater kunnen jullie mooi naar Haifa. Haifa is een stadje aan de kust van Israël, ongeveer 1,5 uur treinen vanaf Tel Aviv. Haifa staat bekend om haar mooie tuinen en witte strand. Leuk om te zien – voor een dagtripje is dit een prima besteding. Ik daarentegen heb de free walking tour door Tel Aviv gevolgd – was ook leuk. Maar dat had ik in principe ook kunnen combineren met mijn stranddag. Ach, hè. Foutje moet kunnen.

Nazareth Israel

Dag 4

Nazareth

Veel reizigers slaan Nazareth over. Ontzettend zonde, want het is echt een prachtige stad. Daar er nog weinig toerisme in Nazareth slaapt (de meeste toeristen die hier komen, gaan ’s avonds met de tourbus ook weer weg), is het een ontzettend rustig hier. Ik heb in ieder geval weinig drukte gezien hier – en dat maakte het speciaal. Nazareth is bouwende en probeert toerisme aan te trekken in de hoop iets meer omzet te genereren voor de lokale bevolking. Echt, Nazareth is leuk, heeft bijzondere verhalen, huizen en tradities. Wandel door de oude straten, ontdek de stad en luister naar de geluiden van de moskee terwijl de zon ondergaat. Heerlijk.

Israel Golan HeightsIsrael Golan Heights

Dag 5

Golan Heights

Ik schreef eerder over de Golan Heights in een ander artikel. De Golan Heights raad ik aan. Het is een ander stukje Israël waarvan ik vind dat je het gezien moet hebben. Golan Heights is moeilijk te bereizen zonder auto of tour – er is hier weinig tot geen openbaar vervoer. Houd hier van te voren dus even rekening mee. Daar wij geen auto hadden gehuurd sloten we aan bij een tour. Die bracht ons bij kerkjes, bij Capernaum, het Meer van Galilea, watervallen bij de grens van Libanon, uitzichtpunten bij de grens van Syrië en een lokale wijnboer. Mooi. Doen dus.

Jerusalem Israel - The Tourist Of LifeJerusalem Israel - The Tourist Of Life

Dag 6

Jeruzalem

Het centrum van Jeruzalem is klein en je kan er in principe snel doorheen wandelen. Maar omdat er zo ontzettend veel te zien is kan je hier niet lang genoeg blijven. Althans, mijn mening. Wij zijn zelf het langst in Jeruzalem gebleven. Wat een uniek stukje aarde is dit. Ik vond het werkelijk fantastisch. Met ons busje kwamen we vanuit Nazareth richting Jeruzalem. Deze middag zijn we direct richting oude stad gestruind. We wilden de Klaagmuur zien, de markten bekijken en de kerken bezoeken. Eigenlijk wilden we alles meteen zien en doen. Dus we hebben ons best gedaan.

Jerusalem Israel - The Tourist Of LifeJerusalem Israel - The Tourist Of Life

Dag 7

Jeruzalem

Wederom een dagje Jeruzalem. ’s Ochtends de oude stad, Temple Mount en een tour rond de stad. ’s Middags Yad Vashem. Het museum en officiële gedenkmonument van Israël voor de Holocaust. Ontzettend bijzonder. Echt: Yad Vashem is groot en indrukwekkend. ’s Avonds hebben we de markthallen bekeken, werden we bekeken door andere mensen die de markthallen bekeken en hebben we hier gegeten bij een tentje wat ons aangeraden werd vanuit het hostel (Jahnun Bar). In dat tentje hebben we vervolgens alleen maar toeristen gezien – dus of het lokaal was weet ik niet. Het was in ieder geval erg lekker.

Dag 8

De Dode Zee en Masada

Nou hebben wij deze dus helaas gemist wegens Shabbat. De tours zaten vol. Een auto huren ging niet. We hadden pech. Alleen dit stukje Israël nog zien is voor mij dus een grote reden om nog eens terug te gaan. Naast dat ik het gewoon een fantastisch land vond. Nou ben jij voorbereid op Shabbat en heb je je planning gewoon geregeld dus kan jij op dag 8 gewoon naar de dode zee en Masada. Moet ook eigenlijk gewoon als je in Israël bent. Domme ik. Het liefst had ik zelf de sunrise tour gezien – waarbij je Masada opgaat om de zon op te zien komen om vervolgens weg te dobberen in de Dode Zee. Ook ben je redelijk op tijd terug in Jeruzalem, wat goed van pas komt wanneer je ’s avonds terug vliegt.